2025.gada 23.septembrī Ministru kabinets ir pieņēmis nozīmīgu lēmumu, kas ļauj aizsardzības infrastruktūras būvniecībā izmantot publiskās un privātās partnerības modeli. Šis solis ir daļa no Nacionālo bruņoto spēku attīstības plāna īstenošanas, reaģējot uz aktuālajiem ģeopolitiskajiem izaicinājumiem, informē Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.

Aizsardzības ministrija (AM) ir pieņēmusi lēmumu par finanšu ekonomisko aprēķinu izstrādi publiskās un privātās partnerības projektiem aizsardzības jomā.

Finanšu ekonomiskie aprēķini tiks izstrādāti par poligona “Sēlija” militārās bāzes dzīvojamās, administratīvās, poligona satiksmes infrastruktūras un 50 munīcijas noliktavu izbūvi Nīkrācē.

Publiskās un privātās partnerības instruments ļauj efektīvi piesaistīt privātā sektora finansējumu, efektīvi sadalīt riskus starp publisko un privāto sektoru, nododot privātajam partnerim būvniecības, pieejamības un uzturēšanas riskus. Privātais partneris nodrošinās projektēšanu, būvniecību, finansēšanu un objektu uzturēšanu 30 gadu garumā, savukārt valsts maksājumi sāksies tikai pēc objektu nodošanas ekspluatācijā – ap 2030.gadu.

Projektu sagatavošanā iesaistīti AM eksperti, valsts akciju sabiedrība (VAS) “Valsts nekustamie īpašumi” un Eiropas Investīciju bankas konsultanti. Konsultatīvo atbalstu nodrošina Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un Finanšu ministrija. VAS “Valsts nekustamie īpašumi” nodrošinās projekta vadību visā tā īstenošanas un pieejamības periodā, balstoties uz uzkrāto pieredzi publisko un privāto partnerību projektu realizācijā un drošības infrastruktūras attīstībā.

Plānotās kopējās būvniecības izmaksas tiek lēstas ap 403 miljoniem eiro, un precīzākas izmaksas tiks noteiktas, izstrādājot finanšu ekonomiskos aprēķinus sadarbībā ar starptautiskiem konsultantiem.

Publiskās un privātās partnerības priekšrocības:

  • attīstīta infrastruktūra ierobežota finansējuma apstākļos;
  • samazināts slogs uz valsts budžetu;
  • skaidrs risku un atbildību sadalījums;
  • optimāli risinājumi un inovācijas;
  • prognozējami izdevumi;
  • garantēti izpildes un reakcijas termiņi;
  • garantēta kvalitāte;
  • efektīva aktīva pārvaldība;
  • mazāks administratīvais slogs publiskajam partnerim;
  • stratēģiska virzība aizsardzības spēju stiprināšanā.