Biznesa pārtraukuma apdrošināšana – ko tas nozīmē?
2021-11-01
Ilze Pāne - Brodsgarda, SIA "IIZI Brokers", Korporatīvās daļas vadītāja
Daudzos uzņēmumos īpaši aktualizējies jautājums par biznesa nepārtrauktību. Arī viena no pasaules vadošajām apdrošināšanas kompānijām “Allianz Global Corporate & Specialty” aptaujājusi vairākus tūkstošus risku pārvaldības ekspertu, lai noskaidrotu šāgada galvenos riskus uzņēmējiem, – likumsakarīgi, ka šogad par būtiskāko risku tiek uzskatīta pandēmija. Labā ziņa – pret biznesa pārtraukšanas risku arī šobrīd ir iespējams apdrošināties.
Ko var un ko nevar apdrošināt?
Latvijā un pasaulē arvien biežāk uzņēmēji savam sirdsmieram izvēlas biznesa pārtraukuma apdrošināšanu. Tā ir uzņēmuma fiksēto izdevumu, mainīgo izmaksu un negūtās peļņas atlīdzināšana līdz īpašuma, darbības atjaunošanai. Jau pieminētajā “Allianz” pētījuma aptaujās uzņēmēji minējuši šādus būtiskus riskus:
- pandēmijas uzliesmojumi un to izraisītās sekas, piemēram, darbaspēka veselības apdraudējums, pārvietošanās ierobežojumi, – norādījuši 59% aptaujāto;
- kiberincidenti, piemēram, informācijas tehnoloģiju kļūmes, datu pārkāpumi, – 46%;
- dabas katastrofas, piemēram, vētra, plūdi, zemestrīce, ugunsgrēks, – 31%;
- uguns un sprādziena risks, – 16%.
Biznesa nepārtrauktību ir būtiski izvērtēt kontekstā ar katru risku – īpašums, iekārtu salūšana, civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kā trešās puses zaudējumi, kiberincidenti, veselības apdrošināšana Covid-19 kontekstā –, izprotot katra uzņēmuma saimnieciskās darbības procesus, tā pamata biznesa ienākumu ģenerētāju un iespējamo risku iestāšanos.
Nereti uzņēmumi kļūdaini domā: ja, piemēram, tas nodarbojas ar ražošanu, tad, apdrošinot telpas, iekārtas, kur tiek ražota produkcija, kā arī transportu, ar ko produkcija tiek piegādāta, biznesa pārtraukuma risks ir nosegts. Taču jāsaprot, ka ar iepriekš minētajiem apdrošinātajiem riskiem var nebūt pietiekami, jo tiks segti sākotnējie zaudējumi, kas nodarīti īpašumam, iekārtām un transportam, bet izrietošie finansiālie zaudējumi, kas radīsies no tā, ka jāapstādina ražotne, lai atjaunotu īpašumu vai iekārtas, netiks segti.
Īpaši jāvērš uzmanība uz biznesa pārtraukuma apdrošināšanu kā vides ilgtspējas faktoru. Ar labākās prakses uzņēmuma risku pārvaldību – uzņēmējdarbības apdrošināšanu – var rūpēties par ilgtspēju.
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025
Vairums grāmatvežu ir saskārušies ar situāciju, ka Valsts ieņēmumu dienesta konsultanti telefoniski sniedz atšķirīgus skaidrojumus uz vienu un to pašu jautājumu. Kāpēc tā notiek? Kā uzņēmumam rīkoties, ja tiek saņemti pretrunīgi skaidrojumi? Vai uz telefoniski sniegtām konsultācijām var paļauties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Mai. 2025
Globalizācijas laikmetā uzņēmējdarbība arvien retāk aprobežojas ar vienas valsts robežām – kapitāla, zināšanu un cilvēkresursu brīva kustība kļuvusi par normu. Arī Latvijas komercsabiedrību valdēs arvien biežāk tiek iecelti ārvalstu pilsoņi. Šī prakse paver plašākas iespējas uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai, taču vienlaikus rada virkni praktisku un tiesisku jautājumu. Kam jāpievērš uzmanība, ja valdē tiek iecelts ārzemnieks?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Mai. 2025
Darījumu vidē ierasts, ka puses līgumā vienojas arī par summas apmaksas veidu, proti, kādā veidā un apjomā tiks izpildītas uzņemtās saistības. Parasti apmaksa tiek noteikta divos veidos: kā priekšapmaksa pirms darījuma izpildes vai kā pēcapmaksa pēc darījuma izpildes. Taču mēdz būt arī gadījumi, kad darījumu partneri izvēlas citu norēķinu veidu, proti, dalītos maksājumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Individuālais komersants (IK) nodarbojas ar lauksaimniecību – aitkopību un sieru ražošanu. Vai īpašniece var noslēgt darba līgumu ar IK, proti, izveidot darba attiecības ar sevi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Mai. 2025
Iekļaujoša līderība nav par laimīgiem uzņēmuma darbiniekiem, jo ne viss, kas dara darbiniekus laimīgus, ir noderīgs uzņēmumam, piemēram, neproduktīvas socializēšanās sapulces. Tomēr darbinieki, visticamāk, jutīsies apmierināti, ja viņiem būs iespēja atklāti apspriest idejas, dalīties zināšanās, izmantot pieredzi, lai veicinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, kā arī ja viņiem būs iespēja mācīties no citu kolēģu pieredzes un veicināt profesionālo izaugsmi. Kā nodrošināt iekļaujošu līderību uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 13. Mai. 2025
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025